Samara u nás

Vozy Lada Samara se začaly koncem osmdesátých let vozit ještě do tehdejšího Československa prostřednictvím Mototechny. V oné době stála Samara 2108 něco málo přes 80 tisíc Kčs a podobně jako tomu bylo u domácí Škody Favorit, poptávka převyšovala nabídku. Za zánovní Samaru, nabízenou např. prostřednictvím inzerátu ve Světě Motorů, byli zájemci proto ochotni zaplatit i přes 100 tisíc Kčs. Jistou dobu se Samara prodávala paralelně s předchozím modelem staré koncepce s pohonem zadních kol - Ladou 2107. V devadesátých letech převzala dovoz vozů Lada do České Republiky společnost CS Autolada, která měla v nabídce všechny typy od klasického sedanu 2105, pres kombi 2104, luxusnější sedan 2107, všechna provedení Samary /2108, 2109, 21099/ až po terénní Nivu. Tentokrát už ale za tržní ceny...

Narozdíl od západních trhů, kde se Samary nabízely i v různých akčních provedeních, byly v České Republice prodávány Samary prakticky jen v základní verzi s možností dokoupení několika málo /většinou univerzálních/ doplňků. Přesto však u nás vznikly dva velmi pozoruhodné vozy!

Lada Samara "Bohemia"

Design tohoto kabrioletu vytvořil známý český návrhář Král. Těžko říci, zda to bylo způsobeno skutečně přísnějšími homologačními předpisy, obavou z nezájmu ze strany zákazníků či pouze neschopností určitých lidí, nicméně Bohemia byla vždy pouze prototypem. Vůz, který je na snímku, stál dlouhou dobu v jaroměřském autosalonu Lada firmy EIDK. Později se objevila i přepracovaná verze s upravenou přední částí se světlomety a ukazateli směru z Lady 2110!

Za zmínku stojí i to, že s podobnou myšlenkou Samary kabriolet přišel i německý /Lada Samara Fun/ a francouzský dovozce /Lada Natasha/. Avšak s tím rozdílem, že německý i francouzský záměr se skutečně podařilo realizovat a oba typy se i běžně prodávaly...!

Lada Samara "Caprice"

Nepříliš známá je skutečnost, že v polovině devadesátých let společnost CS Autolada přišla se záměrem prodeje výrazně upravené Lady Samary 21099. O vážnosti tohoto záměru svědčí mimo jiné i skutečnost, že na upravený vůz "Caprice" byly připraveny již i prospekty.

Výchozím pro Caprice byla klasická Samara 21099, na kterou byla namontována kompletní sada plastových doplňků v barvě karoserie. V přední části dostal vůz zcela novou zaoblenou masku, která z části překrývala i světlomety, ukazatele směru a zasahovala až do kapoty motoru. Zcela nový byl přední i zadní nárazník oblejších tvarů, přední měl navíc integrovaná kulatá světla do mlhy. Zadní kapota dostala rozměrné plastové překrytí, čímž se opticky zvýšila výška a sportovní charakter vozu. Plastové lemy kol plynule přecházely do rozměrných plastových pásů, které vedly přes celý bok vozidla. Vůz měl hliníkové disky kol, které podtrhly sportovní charakter vozu.