Ruští konkurenti Samary - Aleko a Orbit

Mezi jednotlivými ruskými automobilkami docházelo v minulosti k různým typům spolupráce. Bylo tak možné např. vidět motory VAZ pod kapotami některých Moskvičů nebo se používaly některé stejné součástky různými výrobci. Jednotliví výrobci tedy nebyli vzájemnými konkurenty v pravém smyslu slova.

Moskvič 2141 Aleko

Nový Moskvič s pohonem předních kol se dostal do výroby v roce 1986. Vůz měl zcela novou karoserii, avšak motor doznal pouze dílčích změn. Vůz vážil více než 1000 kg a motor o objemu 1,5 l byl podle mého názoru pro svůj malý výkon pro tento automobil nevhodný. Právě motor byl největší slabinou tohoto vozu, obzvlášť když přihlédnéme ke skutečnosti, že vývoj zcela nové karoserie si vyžádal obrovské investice, avšak výsledný efekt byl znehodnocen použitím tohoto motoru.

Výrobce si této skutečnosti byl zřejmě vědom, proto byl na základě dohody s automobilkou VAZ tento vůz alternativně vybavován výkonnějším motorem VAZ o objemu 1,6 l.

Přibližně v polovině devadesátých let se pod kapotou Moskviče objevil dokonce i vznětový motor FORD 1.8 D. Velmi zaímavý je fakt, že tento vůz se pod obchodním označením ALEKO DIESEL prodával mimo jiné i v Něměcku v obchodní síti Lada. Šlo o určitou formu výpomoci automobilky VAZ moskevské automobilce AZLK. ALEKO DIESEL vynikal zejména nízkou spotřebou paliva /5,1 l/100 km/ a na německém trhu se prodával za necelých 18.000 marek.

Celkově se dá říci, že nový Moskvič byl mnohem méně obchodně úspěšný než Lada Samara. V devadesátých letech nebyl o Moskviče zájem ani na ruském trhu. Důvodem byla mimo jiné zřejmě i nižší kvalita dílenského zpracování a větší poruchovost vozu. Tento vůz však svou velikostí jistě stál o třídu výše než Samara a do určité míry vyplňoval prostor mezi menší Samarou a na druhé straně větší Volhou.

Za zmínku stojí i to, že stejně tak jako v automobilce VAZ, i v automobilce AZLK zůstával souběžně s novým modelem ve výrobě i předchozí, řadu let vyráběný, typ Moskvič 2140. Ke konci osmdesátých let byl zastaralý typ 2140 pouze lehce modernizován /nová přístrojová deska, nové nárazníky,.../ a pod značením 1500 SL se nadále vyráběl!

IŽ 2126 Orbit

Nepříliš známou ruskou automobilkou je automobilka IŽ. Jedná se o nejvýchodněji položenou evropskou automobilku, která vyrábí vskutku archaické vozy, které jsou odvozeny od Moskvičů. Ve výrobním programu jsou však i motocykly!

Po mnoha letech zkoušek a odkládání výroby se začátkem devadesátých let velmi pozvolna rozjela výroba dlouho očekávaného modelu IŽ 2126 Orbit. Tento vůz je vzhledově velmi podobný Samaře 2109, výrobce dokonce použil stejné světlomety a zpětná zrcátka jako u Samary.

Orbit se však od Samary zásadně odlišuje svou starou koncepcí s pohonem zadních kol. Pod kapotou se může nacházet buď motor o objemu 1,5 l či 1,7 l.

Kromě hatchbacku se vyrábí i pick-up a furgon, zajímavou variantou je též Orbit s pohonem všech kol!

Pro kompletnost však uvádím, že ještě v polovině devadesátých let tvořily nosný program automobilky IŽ tyto vskutku archaické modely:

IŽ 412 IE /od Moskviče se odlišoval přední maskou a níže umístěnými klikami/

IŽ Kombi /nejednalo se o klasické kombi, ale hatchback!/ a užitková verze IŽ 2715