Historie

Automobilka VAZ patří k historicky nejmladším automobilkám bývalého SSSR. O její výstavbě bylo rozhodnuto v roce 1966. Pro svoji strategickou polohu na úpatí pohoří Žiguli /odtud název Žiguli pro první vozy/ a zároveň u řeky Volhy /odtud název automobilky Volžský automobilový závod - VAZ/ bylo vybráno město Togliatti jako nejvhodnější místo pro novou automobilku.

Ještě v roce 1966 byla s koncernem FIAT uzavřena dohoda o spolupráci na zavedení výroby. Fiat též připravil předlohu nového vozu, který koncepčně i vzhledově vycházel z vozu Fiat 124. Prvním vyráběným typem vozu značky Lada se v roce 1970 stala "nulajednička", která je velmi dobře známá a dosud poměrně rozšířená i u nás.

Po modelu 2101 následovala řada méně či více modernizovaných typů, které však stále koncepčně /pohon zadních kol, karoserie typu sedan/ vycházely z prapůvodní "nulajedničky". Tyto postupné úpravy vyvrcholily v roce 1982, kdy z výrobního pásu začaly sjíždět první vozy LADA 2107 s motory o objemu 1450 ccm. "Nulasedmička" se tak stala bezprostředním předchůdcem Samary. Vůz se mimo jiné vyznačoval rozměrnou chromovanou maskou chladiče, chromovanými nárazníky v kombinaci s plastem a příjemnými anatomicky tvarovanými sedadly. Za zmínku však stojí i to, že se tento model dodnes stále vyrábí!

Vůz LADA SAMARA, též označovaný SPUTNIK, tvoří určitý mezník v historii automobilky VAZ. Jedná se totiž o první vůz vlastní konstrukce, navíc poprvé s pohonem předních kol a karoserií se splývavou zádí.

Na tomto unikátním snímku je zachycen prototyp vozu z roku 1976, který nesl název LADA LADOGA. Zejména partie bočních oken a kliky dveří dokazují určitou souvislost se SAMAROU.

Na tomto snímku, který se objevil v tisku v první polovině 80. let je SAMARA zachycena na testovací dráze již ve své téměř definitivní podobě.

SAMARA se poprvé představila veřejnosti v říjnu 1984 na výstavě v Moskvě a její výroba byla zahájena o dva měsíce později. Jeden z prvních snímků tohoto vozu v modré barvě byl pořízen právě v roce 1984:

Svou světovou premiéru si SAMARA odbyla v Bruselu až v roce 1986 a přibližně ve stejnou dobu se začala SAMARA prodávat i na zahraničních trzích.

Kromě třídvéřového modelu 2108 se dostal do výroby v roce 1987 i pětidvéřový hatchback s označením 2109.

Modelovou nabídku završila Samara 21099, která se vyrábí od roku 1990. Jedná se o čtyřdvéřový sedan, který po několik let tvořil špičku v nabídce vyráběných automobilů VAZ.

Od pohonu zadních kol přibližně ve stejné době jako VAZ upustila řada dalších automobilek, jako např. AZLK /Moskvič Aleko 2141/, u nás nepříliš známá automobilka IŽ /Iž 2126 Orbit/, ukrajinský ZAZ /Zaz 1102 Tavria/, ale i, tehdy ještě československá, ŠKODA /Škoda Favorit 136 L/.

V této souvislosti je však třeba zdůraznit, že pohon zadních kol je pro VAZ zřejmě dodnes velmi osvědčenou a zákazníky žádanou koncepcí, protože jednak zůstává ve výrobě předchůdce SAMARY, model 2107, a přibližně za dva až tři roky by chtěla automobilka zařadit do výrobního programu zcela nový model 2151, opět s pohonem zadních kol, který by zřejmě mohl definitivně nahradit již velmi zastaralou "nulasedmičku". Prototyp nového modelu se zadním pohonem byl k vidění na autosalonu v Paříži v roce 2002.