Budoucnost automobilky VAZ

Jak postupoval vývoj automobilů VAZ po plném rozběhnutí výroby Samary? Jak VAZ dospěl k typu 2110? Jak zřejmě bude tento typ upraven v nedaleké budoucnosti? Které nové modely se pravděpodobně začnou vyrábět v polovině tohoto desetiletí? Jak mizí z výroby předchozí modely? A jaká je vůbec pozice automobilky VAZ mezi ostatními ruskými výrobci? Na tyto otázky se pokusím odpovědět v této sekci.

Menší část této sekce tedy bude věnována vývoji během devadesátých let, čili dnes již historii a větší část sekce bude věnována budoucnosti s výhledem přibližně pěti let.

Lada "2110" - nerealizovaný prototyp

Již ke konci 80. let byl na Výstavě úspěchů národního hospodářství v Moskvě prezentován prototyp vozu s označením Lada 2110. Karoserie vozu se zcela odlišovala od Samary, ale i od dnes vyráběné "desítky". Smělý výrok "V roce 1990 bude zahájena výroba automobilu Lada 2110", který se mimo jiné objevil i ve Světě Motorů, se bohužel nenaplnil.

Po vyobrazeném automobilu na unikátním snímku jakoby se slehla zem.

Lada "desítkové" typové řady - první vozy a odvozené modely

Začátkem 90. let se v několika prestižních motoristických časopisech objevilo několik prvních snímků dalšího vozu, také s označením 2110. Tentokrát se svou podobou tento vůz již velmi blížil "desítce" jakou ji známe dnes i z našich silnic. Snad nejznámějším mezi snímky uvolněnými v polovině 90. let je tento:

I když se zahájení výroby nové Lady nakonec posunulo o několik let, poměrně rychle byla modelová řada rozšířena o hatchback a praktické kombi. Všechny tyto vozy využívají z velké části řadu dílů z předchozího modelu Samara.

Lada 2110 si na samém začátku nezískala příliš dobrou pověst. V roce 1997 se v ruském časopise "Itogi" objevil rozsáhlý článek o stavu automobilové výroby v Rusku. V článku se objevila např. tato věta: "Nulašestky uvolňují místo na výrobním pásu "desítkám", z nichž v každé se skrývá kolem 95 defektů!" Následující snímek zachycuje novou Ladu na montážní lince, na které však ještě stále převažuje archaický typ 2106 ze 70. let.

Výroba zastaralého, avšak stále žádaného typu "nulašest" byla nakonec přesunuta do automobilky IŽ v Iževsku, kde se tento vůz vyrábí dodnes.

I přes různé potíže vzniklo během 90. let několik dalších projektů. V německém časopisu AutoBild se objevil článek o vyjednávání mezi automobilkou VAZ a OPEL. Zřejmě z tohoto vzešel zajímavý vůz s označením 21106 s řadou doplňků a hlavně s motorem Opel pod kapotou.

Velmi zdařilou je i studie vozu "Lada 112 Kupé", které vychází z hatchbacku 2112, ale má pouze troje dveře.

Pohled do budoucna

Již delší dobu prezentuje automobilka VAZ na nejrůznějších autosalonech modernizovaný typ 2110 s označením 2110 M. Postupem času výrobce upravuje podobu tohoto vozu, jako definitivní se zdá být přepracování interieru a přední části karoserie. Poslední prezentovanou úpravou je tato:

Mnohem důležitějšími novinkami se v nabídce automobilky VAZ stanou přibližně od roku 2004 zcela nové vozy "Kalina". Do výroby by měl postupně vstoupit pětidvéřový hatchback, kombi a sedan. Tyto vozy byly poprvé prezentovány na Moskevském autosalonu v roce 2001.

Celkem překvapivě představila automobilka i následníka klasických "žigulíků" s pohonem zadních kol. Tento vůz nese označení 2151 a má pohon zadních kol. Termín zahájení výroby je však dosud nejasný.